senyum selalu

Monday, May 24, 2010

Persiapan Perkahwinan

Posted by sakura ilz at 7:38 PM 3 comments Links to this post
Salam kepada semua pembaca,
Rasanya dah cukup lama aku x update blog ...hari ni tetibe aku terpanggil untuk menaip semula lepas sekian lama aku meninggalkan dunia blogging aku..act aku saja je nak bercerita suka duka ,pahit getir,susah senang dalam persediaan aku, family aku dalam persiapan perkahwinan aku tanggal 19 June 2010..so sapa yg kenal aku dtg la ye..t aku attach kad kat sini.

Aku tau sapa2 rakan-rakan yg diluar sana yang akan mendirikan masjid x lama lagi merasakan apa yg aku rasa...mmg la org kata dugaan sebelum kahwin mmg sgggggt kuat..Jadi aku nasihatkanlah pada korang2 suma termasuk diri aku supaya sabar hadapi ujian dari ALLAH S.W.T.

Kalau cakap pasal perkahwinan ni mesti org akan terpk pasal hantaran kahwin,wang hantaran, pelamin, baju persandingan,door gift, tema perkahwinan dan macam2 lagi la...kalau dulu aku tgk je kakak2 n abg aku buat macam mana..nampak simple tp lepas aku dah lalui nih sume aku rasakan sgggt leceh benda2 nih semua..tp bg aku org pompuan mesti la lagi leceh heheh sume nk pilih ikut mata sendiri...Aku paling pening bila memikirkan barang hantaran yang perlu dibagi dan apa yang aku perlukan.Tp aku nasihatkan korang yang nak kawen jangan la membazir beli barang hantarn yang pasangan korang x kan guna...jalan yg terbaik ialah  biar dia beli barang dia sendiri korang beli barang korang sendiri..so x de la timbul isu x berkenan la apa pasangan anda ,xsuke la x guna la..kan ke membazir..jadi bile dah beli masing2 punya barang so tukar je la kan untuk dihias atas dulang sume..ini mcam aku buat la ....

Bagi yang x tau apa yang nak diberi aku ada cadangan:
Bagi pihak perempuan kepada lelaki:

1) sirih junjung
2) kek hantaran/cupcakes
3) Jam
4) Seluar
5) t-shirt
6) Kasut
7) Sejadah
8) Coklat/gula2
9) Set perfume
10) kemeja & tie
11) Buah-buahan

Bagi pihak lelaki kepada perempuan:
1) kek/cupcakes
2)buah-buahan
3)kain pasang/baju pasang
4)set make up & skin care
5) set perfume & body lotion esp body shop hehe
6) kasut
7) sirih junjung
8) coklat & gula-gula
9)Handbag & purse

ini le yang aku terpk buat masa nih..so pada sapa yang x de idea nk beli apa leh la rujuk kat sini...act kalau beli buku kat luar sana yang berkaitan hantaran pun sebenarnya banyak bagi idea...so rajin2 la surf internet dan beli buku ye..

nanti ada masa aku upload kan gambar barang2 persediaan untuk barang hantaran aku..

bagi doorgift plak:

aku banyak pilihan sebenarnya tp kalau nk cerita pasal budget mmg la banyak halangan..jadi untuk yang budget nya kecil aku cadangkan berilah:

1) mini mug
2) kotak jerami
3) mini spoon with organza
4) gula-gula atau jajan ini pun dah mencukupi
5) bekas telur
6) try le search google mesti banyak hehehe

macam aku,
doorgift aku ..surprise heheheh t aku upload gambor...hahahhah

persiapan ahli keluarga plak:

Bagi yang perempuan : sepasang kain untuk baju kurung sama warna (akunye warna maroon kot ) so pada majlis tu semua adik beradik aku yg pompuan pakai baju yg sama

Bagi lelaki : Tshirt untuk adik beradik,saudara mara terdekat warna biru (ni pun lari dari tema perkahwinan aku) hahah nk wat camane cr warna hjau punya la payah...abg pali ..u jgn risau u punya pun ada...
Read More ->>

Wednesday, March 24, 2010

KATA-KATA HIKMAH YANG.....

Posted by sakura ilz at 5:44 AM 1 comments Links to this post

SAJA NAK BERKONGSI KATA-KATA HIKMAH NIH....RENUNG-RENUNGKAN LAH
  • Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya – (Hamka)
  • Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya – (Aristotle)
  • Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum – (Aristotle)
  • Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam – (Budiman)
  • Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras – (Hamka)
  • Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkah laku dan akal budinya – (Hamka)
  • Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya – (Hamka)
  • Sifat utama pemimpin ialah beradab dan mulia hati – (Imam Al-Ghazali)
  • Undang-undang adab dan budi pekerti membentuk kemerdekaan bekerja. Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir. Dengan jalan menambah kecerdasan akal, bertambah murnilah kemerdekaan berfikir – (Hamka)
  • Di dalam medan hidup, ada beberapa undang-undang yang harus dijaga dan diperhatikan. Ada yang berhubungan dengan kesihatan tubuh, dengan keberesan akal dan yang berhubung dengan kemuliaan adab dan budi – (Hamka)
  • Kata Hukama, ” Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya. Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan” – (Hamka)
  • Mengikut adab kesopanan, tetamu yang tidak menghormati diri dan tidak menghormati ahli rumah yang ditemui, bukanlah orang yang patut dihormati – (Hamka)
  • Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain, walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan keyakinan itu – (Hamka)
  • Sesungguhnya orang yang termasuk orang yang baik-baik ialah orang yang paling baik akhlak dan adab sopannya – (Maksud hadis)
Read More ->>

Friday, February 19, 2010

PERHATIAN!!! KEPADA GURL2 YANG COMEY2 SINGLE MINGLE, X SINGLE PUN BLEY

Posted by sakura ilz at 7:35 AM 4 comments Links to this post
hahaha mesti korang geram tgk tajuk aku x bleh blah langsung...saje bikin hangat....act aku mmg suke pembacaan sebegini disamping dapat memeperbaiki diri sendiri dan secara tak langsung aku dapat lebih memahami..cewahhh ayat cam ape je...budak ting 3 pun leh bikin ayat lagi bagus punya...biasa la SPM cukup makan jerk heehhe..jangan tny yer berapa aku dapat SPM aku hempuk kang...

Meh la ramai - ramai adik kakak,pakcik makcik tambah ilmu sket..x banyk sket je..
seminit dah bley habis..tu kalau guna mata laser la...hahaha

1. Bentuk tubuh yang menarik. Susuk tubuh hebat sememangnya menjadi dambaan lelaki. Bagi wanita yang secara semulajadi mempunyai susuk tubuh persis model, peliharalah ia supaya kekal hingga bila-bila. Bagi mereka yang terlebih montok pula, lakukan sesuatu agar susuk tubuh kembali langsing. Lelaki suka golongan wanita yang berusaha untuk tampil cantik di hadapan mereka.

2. Selain bentuk tubuh, aset lain yang mampu menggegarkan hati lelaki ialah mata, punggung dan langkah yang kemas. Jangan pelik jika ada lelaki yang jatuh cinta kepada anda hanya kerana anda mempunyai jari yang runcing dan kuku yang bersih. Ini kerana selera setiap individu itu berbeza di antara satu sama lain.
3. Sentiasa tersenyum apabila berbicara. Cuma jangan keterlaluan kerana nanti si dia fikir anda ‘tidak sihat’ pula. Bagi mereka yang mempunyai pendidikan yang lebih tinggi daripada teman lelaki atau suami, jangan pula menunjuk-nunjuk kerana lelaki sangat gemarkan wanita yang merendah diri dan tahu menghormati orang lain.

4. Lemah lembut. Sifat ini cukup untuk mencairkan hati lelaki. Tapi awas, lelaki tidak suka wanita yang mengada-ngada atau menunjukkan sikap manja yang berlebihan.


5. Jujurlah dengan teman lelaki atau suami anda. Si dia pasti akan menghargai anda kerana lelaki sangat suka dengan wanita yang jujur atau tidak menipu.

6. Penampilan yang sederhana. Jangan keterlaluan apabila bersolek kerana kebanyakan lelaki sukakan wanita yang mempunyai kecantikan semulajadi. Paling penting, anda perlu tahu bahawa kecantikan itu sangat subjektif. Lakukan apa yang dia suka dan elakkan perkara yang tidak digemarinya.

7. Jangan perasan walaupun anda sememangnya mempunyai paras wajah yang cantik. Kalau ada orang lain yang memuji anda cantik, cukup dengan sekadar tersenyum. Si dia pasti bangga dengan sikapmu itu.
(aku letak dia sebab aku suke tgk muke dia cute..itu saje ye) heheh
 
8. Bermanjalah dengan si dia apabila si dia memerlukan anda bersikap sedemikian. Selalunya apabila berada di dalam situasi yang romantik, lelaki juga suka bermanja atau dimanjakan. Ketika ini anda bolehlah menunjukkan kemahiran ‘manja’ yang anda miliki. (yang nih bahaya..manja manja nih banayk makna so yg mana ditegah agama jangan la menggatai dok buat....jangan buat ye salgi belum sah akad nye...HARAM)


9. Bijak menyesuaikan diri di dalam apa jua situasi terutama apabila berada di hadapan khalayak ramai atau di majlis-majlis rasmi. Pasti si dia tersenyum bangga melihat personalitimu itu.

10. Jangan bercakap perkara yang remeh-temeh kepada si dia. Cakaplah perkara yang penting sahaja kerana perkara remeh-temeh yang anda sampaikan itu hanya akan membuatkan si dia bosan dengan sikapmu. Lebih membuatkan si dia menyampah jika anda suka bercerita tentang perkara yang melibatkan orang lain atau lebih tepat suka mengumpat.

11. Matang apabila bersama dengannya. Lelaki tidak gemar dengan wanita yang terlalu keanak-anakan. Apatah lagi kalau anda sememangnya sudah berusia.(terasa aku, aku nih dah tua tp macam budak2)

12. Jangan sekali-kali membandingkan si dia dengan rakan lelaki yang lain. Perkara itu hanya akan membuatkannya marah atau lebih teruk, si dia tidak akan berasa selesa bila bersama dengan anda lagi. (paling penting ni...elakkan kalau x nk gaduh) 

13. Jadilah peneman si dia sama ada di waktu senang atau susah. Wanita sebegini selalunya akan menjadi sumber inspirasi atau kekuatannya apabila berhadapan dengan sesuatu masalah.jangan masa kaya je g sana g sini menempek je.bila da kayap..lari lintang pukang

14. Jadilah pendengar yang setia. Jangan sekali-kali memotong percakapannya apabila si dia sedang bercakap. Lelaki tidak suka wanita yang terlalu banyak bercakap tetapi tidak tahu mendengar apabila orang lain berbicara.

15. Pandai membelai. Walaupun lelaki sinonim dengan sifat kasar, namun pada waktu tertentu mereka sangat suka apabila dibelai oleh insan yang paling dicintai. (macam kucing la plak hehhe...kucing kn suke dok kat kaki 2 pastu dok ngiau ngiau..)

16. Jangan terlalu suka meminta-minta, merengek atau mendesak-desak kepada lelaki. Lelaki tidak gemar wanita terlalu berkuasa di dalam sesebuah perhubungan. Jika anda sangat memerlukan sesuatu perkara, mintalah secara baik kerana lelaki selalunya mudah untuk bertolak-ansur dalam pelbagai perkara.

17. Sentiasa menunjukkan sikap prihatin terhadap teman lelaki atau suami. Apa salahnya sesekali anda menghubunginya untuk mengucapkan selamat pagi atau selamat makan tengahari kepadanya. Walaupun nampak kecil, tetapi apa yang anda lakukan memberikan impak yang cukup besar terhadap teman lelaki atau suami anda.

18. Belajar berdikari dan jangan terlalu bergantung harap pada si dia. Selalunya lelaki tidak suka melakukan perkara yang remeh kerana banyak lagi perkara lain yang lebih penting perlu mereka fikirkan. Apa salahnya anda pergi ke pasar atau membayar bil seorang diri.

19. Tunjukkan kepadanya bahawa anda mempunyai prinsip hidup yang jelas. Jangan sekali-kali membiarkan lelaki mempermainkan anda. Lelaki selalunya lebih menghormati golongan wanita yang sebegini.

20. Berterus-teranglah dengan teman lelaki atau suami anda. Jangan sekali-kali menyorokkan kebenaran daripada mereka walaupun sesetengah kebenaran itu sememangnya pahit untuk ditelan.

21. Berikan sedikit kebebasan kepada si dia. Adakalanya lelaki juga mahu menghabiskan masa mereka bersama teman-teman mereka yang lain. Kalau anda boleh melakukannya, pasti si dia tidak teragak-agak untuk terus bersama anda.

22. Belajar menghormatinya. Selain dirinya, anda juga perlu bijak menjaga hati ahli keluarga serta teman-teman rapatnya. Jika ahli keluarga serta teman-temannya menyukai anda, itu merupakan satu petanda bahawa perhubungan anda akan berkekalan sampai bila-bila.

23. Jangan tunjukkan diri anda seperti seorang individu yang terlalu sempurna. Anda perlu terima hakikat bahawa di dalam dunia ini tiada seorang pun yang sempurna. Lelaki juga selalunya suka kepada wanita yang berani mengakui kelemahan dan kesilapan diri. Itu menunjukkan wanita tersebut sangat realistik dengan apa sahaja yang dilakukannya.(PERFECT KAH AKU DIMATANYA)..JAWAPANNYA YES LAhhh

24. Belajarlah memasak. Apa gunanya anda menjadi seorang wanita sekiranya anda tidak pandai memasak. Tidak perlu memasak masakan yang terlalu rumit, cukuplah jika si dia mampu menelan masakan anda. Apa yang penting anda menunjukkan minat untuk belajar memasak masakan kegemarannya. Pasti si dia berbangga dengan usaha anda itu. (Ini 100% setuju..kang xpasal2 sangkut ngan minah indon yg keje kat umah  atau tukang masak kat warung2..ala masak pak sudin pun ako apa)

25. Berpendidikan. Anda tidak semestinya perlu mempunyai segulung ijazah daripada mana-mana universiti. Tetapi tonjolkan sikap individu yang mempunyai etika serta sikap yang menyenangkan apabila anda bersama si dia. paling penting sentiasa bertindak rasional dan berfikiran positif apabila anda mengalami sebarang masalah.(betul3)


Read More ->>

Thursday, February 18, 2010

YOUTHSAYS VS NUFFNANG

Posted by sakura ilz at 5:34 PM 4 comments Links to this post
salam kepada semua pengunjung. Rini aku just nak share satu benda yang agak baru bagi aku huahauahauah w/p dah dekat setahun aku register tap x pernah guna kerana:

1) aku malas nk explore
2) aku x reti guna Ys nih
3) aku busy ...erm yeke???
4) aku tak tahu apa fungsi YS nih
5) Lu pikir la sendiri hahahha w/p aku x gemar si nabil nih..guna jugak la ayat dia

YS nih baru je bertukar wajah sebenarnya..dulu aku join aku x paham apa pun fungsi dia upenya dia bg point /RM berdasarkan survey kita jawab..seakat nih baru RM1.20 aku dapat hahahaha..Korang jangan gelakkan aku..aku cepuk kang baru tau hehehe...baru merangkak la katakan...so aku nak mintak tolong korang supaya buat aku berlari jadi aku rasa korang kan baik -baik hati belaka so klik sini...sini la.....jangan g tempat len ...kan aku kata sini ...hahah jangan mara aaaa...
 siannya siap pakai pembesar suara lagi tuh

ingat tau klik tau jangan x klik....kalau rasa-rasa x nak klik situ klik kat sini...hahaha
Read More ->>

Sunday, February 7, 2010

THANK YOU ALLAH

Posted by sakura ilz at 6:37 PM 2 comments Links to this post

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
BUT EVERYTHING WAS CHANGED WHEN U CAME ALONG
OOOOO

And theres a couple words I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in jannah
Now I found myself I feel so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart
Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Read More ->>

Wednesday, February 3, 2010

VALENTINE DAY (HARI BERKASIH SAYANG)

Posted by sakura ilz at 8:37 PM 0 comments Links to this post

VALENTINE DAY (HARI BERKASIH SAYANG)
Menurut pandangan Islam

Benarkah ia hanya kasih sayang belaka ?
 
Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah Al-An’am : 116)

Hari 'kasih sayang' yang dirayakan oleh orang-orang Barat pada tahun-tahun terakhir disebut 'Valentine Day' amat popular dan merebak di pelusuk Indonesia bahkan di Malaysia juga. Lebih-lebih lagi apabila menjelangnya bulan Februari di mana banyak kita temui jargon-jargon (simbol-simbol atau  iklan-iklan) tidak Islami hanya wujud demi untuk mengekspos (mempromosi) Valentine. Berbagai tempat hiburan bermula dari diskotik(disko/kelab malam), hotel-hotel, organisasi-organisasi mahupun kelompok-kelompok kecil; ramai yang berlumba-lumba menawarkan acara untuk merayakan Valentine. Dengan  dukungan(pengaruh) media massa seperti surat kabar, radio mahupun televisyen; sebagian besar orang Islam juga turut dicekoki(dihidangkan) dengan iklan-iklan Valentine Day.

 SEJARAH VALENTINE:
Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.

Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.

Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.

Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.

Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

PANDANGAN ISLAM
Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri, apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan bersumber dari Islam ?

Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:
“ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)

Dalam Islam kata “tahu” berarti mampu mengindera(mengetahui) dengan seluruh panca indera yang dikuasai oleh hati. Pengetahuan yang sampai pada taraf mengangkat isi dan hakikat sebenarnya. Bukan hanya sekedar dapat melihat atau mendengar. Bukan pula sekadar tahu sejarah, tujuannya, apa, siapa, kapan(bila), bagaimana, dan di mana, akan tetapi lebih dari itu.

Oleh kerana itu Islam amat melarang kepercayaan yang membonceng(mendorong/mengikut) kepada suatu kepercayaan lain atau dalam Islam disebut Taqlid.
Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.
Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.
HAL-HAL YANG HARUS DIBERI PERHATIAN:-
Dalam masalah Valentine itu perlu difahami secara mendalam terutama dari kaca mata agama kerana kehidupan kita tidak dapat lari atau lepas dari agama (Islam) sebagai pandangan hidup. Berikut ini beberapa hal yang harus difahami di dalam  masalah 'Valentine Day'.

1. PRINSIP / DASAR
   Valentine Day adalah suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan 'supercalis' bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk Agama  Nasrani (kristian), maka berubah menjadi 'acara keagamaan' yang dikaitkan dengan kematian St. Valentine.

2. SUMBER ASASI
   Valentine jelas-jelas bukan bersumber dari Islam, melainkan bersumber dari rekaan fikiran manusia yang diteruskan oleh pihak gereja. Oleh kerana itu lah , berpegang kepada akal rasional manusia semata-mata, tetapi jika tidak berdasarkan kepada Islam(Allah), maka ia akan tertolak.
Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah ayat 120 :Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.
Katakanlah : “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan  mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.

3. TUJUAN
   Tujuan mencipta dan mengungkapkan rasa kasih sayang di persada bumi adalah baik. Tetapi bukan seminit untuk sehari dan sehari untuk setahun. Dan bukan pula bererti kita harus berkiblat kepada Valentine seolah-olah meninggikan ajaran lain di atas Islam. Islam diutuskan kepada umatnya dengan memerintahkan umatnya untuk berkasih sayang dan menjalinkan persaudaraan      yang abadi di bawah naungan Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang. Bahkan Rasulullah s.a.w. bersabda :“Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga ia cinta kepada saudaranya seperti cintanya kepada diri sendiri”.

4. OPERASIONAL
Pada umumnya acara Valentine Day diadakan dalam bentuk pesta pora dan huru-hara.
Perhatikanlah firman Allah s.w.t.:Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaithon dan    syaithon itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya”. (Surah Al Isra : 27)
Surah Al-Anfal ayat 63 yang berbunyi : “…walaupun kamu membelanjakan    semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat    mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati    mereka. Sesungguhnya Dia (Allah) Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”.

Sudah jelas ! Apapun alasannya, kita tidak dapat menerima kebudayaan import dari luar yang nyata-nyata bertentangan dengan keyakinan (akidah) kita. Janganlah kita mengotori akidah kita dengan dalih toleransi dan setia kawan. Kerana kalau dikata toleransi, Islamlah yang paling toleransi di dunia.

Sudah berapa jauhkah kita mengayunkan langkah mengelu-elukan(memuja-muja) Valentine Day ? Sudah semestinya kita menyedari sejak dini(saat ini), agar jangan sampai terperosok lebih jauh lagi. Tidak perlu kita irihati dan cemburu dengan upacara dan bentuk kasih sayang agama lain. Bukankah Allah itu Ar Rahman dan Ar Rohim.  Bukan hanya sehari untuk setahun. Dan bukan pula dibungkus dengan hawa nafsu. Tetapi yang jelas kasih sayang di dalam Islam lebih luas dari semua itu. Bahkan Islam itu merupakan 'alternatif' terakhir setelah manusia gagal dengan sistem-sistem lain.

Lihatlah kebangkitan Islam!!! Lihatlah kerosakan-kerosakan yang ditampilkan oleh peradaban Barat baik dalam media massa, televisyen dan sebagainya. Karena sebenarnya Barat hanya mengenali perkara atau urusan yang bersifat materi. Hati mereka kosong dan mereka bagaikan 'robot' yang bernyawa.

MARI ISTIQOMAH (BERPEGANG TEGUH)
Perhatikanlah Firman Allah :
…dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk golongan orang-orang yang zalim”.

Semoga Allah memberikan kepada kita hidayahNya dan ketetapan hati untuk dapat istiqomah dengan Islam sehingga hati kita menerima kebenaran serta menjalankan ajarannya.
Tujuan dari semua itu adalah agar diri kita selalu taat sehingga dengan izin Allah s.w.t. kita dapat berjumpa dengan para Nabi baik Nabi Adam sampai Nabi Muhammad s.a.w.
Firman Allah s.w.t.:
Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya maka dia akan bersama orang-orang yang diberi nikmat dari golongan Nabi-Nabi, para shiddiq (benar imannya), syuhada, sholihin (orang-orang sholih), mereka itulah sebaik-baik teman”.

Berkata Peguam Zulkifli Nordin (peguam di Malaysia) di dalam kaset 'MURTAD' yang mafhumnya :-
"VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!!  Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi.. mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol..




hmmmm....renung2kan la yer....
Read More ->>

Sunday, January 31, 2010

TUTORIAL PASANG NUFFNANG KAT BLOG

Posted by sakura ilz at 5:49 PM 6 comments Links to this post
act aku buat nih untuk sorang member aku yang baru nak berjinak-jinak dengan nuffnang dia...dah lama dia reg nuffnang tp dia x reti nk letak code NN kat mane..so aku wat nih untuk dia la or sapa2 yang belum tahu...bg yg dah tahu hihikhik tutp mata je la yerk....

aku lebih suke gunakan gambar dari tulis panjang lebar...so hope dapat membantu:


1) Log in NN 
2) Pastikan status "Glitterati"
3) Klik Add Ads dan copy code yang ada disitu
4) Log in Blog anda dan pilih Layout >>>Add a gadget>>>>then pilih  HTML (langkah 3)
5) Paste kot td kat situ
6) Letak kan add NN berdasarkan tempat yg betul .Ada 3 tempat yang perlu di letak..kalau x tahu   jugak..pilih tutorial untuk blogger di bawah Ad placements..rujuk gambar 5
7)Then click save jadi ler..
8) Nk buat floating add??t jap jap lagi aku tambah...aku dah nk pengsan nih 

hikhik....semoga berjaya



ops lupa gambar nih aku guna PHOTOSCAPE cantikkan...so korang leh download kat blog aku installer dia
Read More ->>

Saturday, January 30, 2010

JOM JOIN SCORE A @ DAPAT PIN UNTUK ANAK ANDA

Posted by sakura ilz at 11:18 PM 1 comments Links to this post

!JANGAN SCROLL DULU....MEH LA BACA SIKIT!


BAYARAN ANSURAN JUGA DIBENAR KAN SEBANYAK 
 4 KALI  BAGI FAMILY YANG KURANG BERKEMAMPUAN


untuk demo sila klik disini untuk ke portal demo : 
Gunakan id login 82828 


kalau berminat boleh hubungi : 0132083267
atau email:kimi_ilmn@yahoo.com


JOM TENGOK APA ITU SCORE A:CLICK SINI UNTUK REVIEW SKIT


Apakah Score A Program?


Score A Program merupakan satu kaedah pembelajaran output yang interaktif berpandukan sukatan pelajaran Kementerian Pendidikan Malaysia yang terbukti berkesan untuk membantu pelajar bersedia menghadapi peperiksaan untuk mencapai keputusan yang cemerlang.


Apakah Pembelajaran Output?

Satu kaedah pembelajaran untuk melatih pelajar mencurahkan serta menggunakan segala ilmu yang dipelajari di sekolah melalui latihan-latihan yang disediakan di Score A Program.
Kaedah pembelajaran output tradisional (seperti buku).

* Kene periksa jawapan sendiri.
* Tidak boleh mengulang soalan.
* Tiada pemantauan masa.
Apakah Pembelajaran Input?

Proses memuat turun maklumat ke dalam sel-sel otak manusia. Proses ini berlaku apabila seseorang pelajar itu menghadiri kelas-kelas di sekolah ataupun kelas-kelas tambahan di pusat tuisyen, membaca, mengulangkaji mahupun menghafal. Kebanyakan pelajar hanya mengamalkan pembelajaran input dan inilah punca utama mengapa mereka hanya mendapat pencapaian yang sederhana di dalam peperiksaan mereka
Mengapa Pelajar Memerlukan Score A Program?

Score A Program telah direka khas secara terperinci sebagai satu kaedah pembelajaran yang sempurna untuk membantu pelajar bagi menghadapi peperiksaan. Dengan mengikuti Score A Program, pelajar boleh menilai kemajuan dan prestasi akedemik mereka sendiri dengan mudah dan lebih berkesan. Dengan ini, mereka boleh menilai sendiri tahap keupayaan, kesediaan dan kefahaman mereka tentang apa yang mereka pelajari di sekolah. Score A Program member peluang kepada pejar untuk membina keyakinan diri dan sikap positif.
Adakah Score A Program Membebankan Pelajar?

TIDAK. Score A bukan satu pengulangan kaedah pembelajaran input. Dengan itu ia tidak akan membebankan pelajar.
Perlukah Pelajar Mengikuti Score A Program Jika Sekarang Mereka Menghadiri Kelas Tuisyen?

PERLU. Tuisyen adalah satu lagi kaedah pembelajaran input. Sebenarnya Score A Program merupakan pelengkap yang baik untuk akedemik pelajar.

Nota: Activation Code & Top-up Code

* 1 Activation Code, berharga RM50, digunakan untuk pendaftaran 1 orang anak, sekali sahaja seumur hidup.
* 1 Top-up Code, berharga RM198 bagi Ahli, RM248 bagi Bukan Ahli, digunakan untuk akses selama 3 bulan, untuk kesemua anak.

PAKEJ BUKAN AHLI RM298

* Pendaftaran untuk 1 orang anak i.e 1 Activation Code (RM50).
* Penggunaan (akses) selama 3 bulan i.e. 1 Top-up Code (RM248).
* Tambahan RM50 bagi pendaftaran setiap tambahan anak ke 2 dan seterusnya, sekali sahaja seumur hidup.
* Top-up RM248 bagi penggunaan semula selama 3 bulan seterusnya bagi kesemua anak.

PAKEJ BUKAN AHLI RM596

* Pendaftaran untuk 1-2 orang anak i.e. 2 Activation Code (RM50 x 2 orang anak).
* Penggunaan (akses) selama 6 bulan i.e. 2 Top-up Code (RM248 x 2 orang anak).
* Tambahan RM50 bagi pendaftaran setiap tambahan anak ke 3 dan seterusnya, sekali sahaja seumur hidup.
* Top-up RM248 bagi penggunaan semula selama 3 bulan seterusnya bagi kesemua anak.

Nota: Pengiraan Kos Pembelajaran Score A Programme™

Kos 1 anak sebulan, untuk semua subjek, 24x7:

* Ada 1 anak = RM298 / 3 bulan / 1 orang = RM99.33 sebulan
* Ada 2 anak = RM596 / 6 bulan / 2 orang = RM 49.66 sebulan
* Ada 3 anak = RM596 + 50 / 6 bulan / 3 orang = RM 35.88 sebulan
* Ada 4 anak = RM596 + 100 / 6 bulan / 4 orang = RM 29.00 sebulan
* Ada 5 anak = RM596 + 150 / 6 bulan / 5 orang = RM 24.86 sebulan

Cukup murah !
Lebih murah daripada harga melanggan Astro !
Lebih murah daripada kos pembelajaran tuisyen i.e. rm30 sebulan untuk 1 orang anak, untuk 1 subjek, 6 jam seminggu.

::Business Plan::

PAKEJ AHLI / USAHAWAN e-BIZ RM596

* Pendaftaran untuk 1-2 orang anak i.e. 2 Activation Code (RM50 x 2 orang anak).
* Penggunaan (akses) selama 6 bulan i.e. 2 Top-up Code (RM248 x 2 orang anak).
* Tambahan RM50 bagi pendaftaran setiap tambahan anak ke 3 dan seterusnya.
* Top-up RM198 bagi penggunaan semula selama 3 bulan seterusnya bagi kesemua anak.
* Untung runcit Top-up RM50 (Harga Ahli RM198, Harga Bukan Ahli RM248)
* Dapat 1 akaun bisnes

PAKEJ AHLI / USAHAWAN e-PARTNER RM1,788

* Harga sebenar RM2,980 i.e. 5 Set Portal SAP x RM596
* Untung runcit / jimat RM1,192
* Untung runcit Top-up RM50 (Harga Ahli RM198, Harga Bukan Ahli RM248)
* Cara balik modal dengan jual produk – 3 Set Portal SAP x RM596 = RM1,788
* Dapat 3 akaun bisnes

PAKEJ AHLI / USAHAWAN e-ENTREPRENEUR RM5,548 + Percuma RM418

* Harga sebenar RM8,940 i.e. 15 Set Portal SAP x RM596
* Untung runcit / jimat RM3,392
* Untung runcit Top-up RM50 (Harga Ahli RM198, Harga Bukan Ahli RM248)
* Percuma 6 keping DVD, 4 Leaflets, 5 Success Module – berharga RM418
* Cara balik modal dengan jual produk – 10 Set Portal SAP x RM596 = RM5,960
* Dapat 7 akaun bisnes

PAKEJ AHLI / USAHAWAN e-MAX RM10,800 + Percuma RM418

* Harga sebenar RM17,880 i.e. 30 Set Portal SAP x RM596
* Untung runcit / jimat RM7,080
* Untung runcit Top-up RM50 (Harga Ahli RM198, Harga Bukan Ahli RM248)
* Percuma 6 keping DVD, 4 Leaflets, 5 Success Module – berharga RM418
* Cara balik modal dengan jual produk – 18 Set Portal SAP x RM596 = RM10,728
* Dapat 11 akaun bisnes


DOWNLOAD INFO LANJUT 
MAKLUMAT LANJUT SILA SMS 0132073267
ATAU EMAIL kimi_ilmn@yahoo.com


Read More ->>

Friday, January 29, 2010

DAPATKAN LEBIH TRAFFIC DENGAN CARA INI..HEHHE

Posted by sakura ilz at 8:38 PM 32 comments Links to this post

SELAMA AKU BERKECIMPUNG DALAM DUNIA BLOG NIH...INI LA SATU CARA YG AKU BARU NK TRY UNTUK NEK KAN TRAFFIC AKU...BUKAN APA AKU JELES BETUL TGK ORG2 DPT EARNING BANYAK RIBU RUBAN HEHEHE...AKU NIH NAK HARAPKAN BUFFERED EARNING TUH DALAM MIMPI  JER...SO ADA SAPA2 YG BLEH BANTU AKU CARA-CARA NK DAPAT BUFFERED EARNING ?KONSI2 LER

Perkara yang harus anda lakukan adalah mengikuti langkah-langkah berikut:-

1. Tulis posting artikel seperti posting saya ini, atau copy-paste artikel ini. Kemudian beri tajuk yg menarik.

2. Anda hanya cuma meletakkan Link URL di bawah ini untuk artikel yang anda tuliskan dalam blog / web anda.

  1.  Lirik Musik Indo
  2.  Asing Music Lyrics
  3.  Free Templates
  4.  Jogja-Blogger
  5.  Tutorial Blogging | Internet Bisnis Online
  6.  pVidia Blog
  7.  Stop Dreaming Start Action (Jonru)
  8.  Bisnis di Internet
  9.  Blogging-Surfer
  10.  Tintalughahwi
  11.  Igauan
  12.  Ad-dai'
  13.  kakngah
  14.  MYTRUELIFE
  15.  villa saye

PERATURAN

1. Sebelum anda meletakkan web-web di atas di komuniti Link URL ke posting web / blog anda, sila hapuskan link nombor 1.Selepas itu pindahkan Link no.2 menjadi no.1, yang No.3 jadi No.2, yang No.4 jadi No.3 dan seterusnya. Setelah itu masukkan link anda di urutan bawah (No.15).

2. Ingat! Jangan Ubah urutan daftar link itu.
Jika setiap blogger mengikuti formula tersebut, maka bakal menghasilkan backlink seperti berikut:

Bila posisi anda pada no.15, jumlah backlink = 1
Posisi no.14, Jumlah backlink = 5
Posisi no.13, Jumlah backlink = 25
Posisi no.12, Jumlah backlink = 125
Posisi no.11, Jumlah backlink = 625
Posisi no.10, Jumlah backlink = 3,125
Posisi no.9, Jumlah backlink = 15,625
Posisi no.8, Jumlah backlink = 78,125
Posisi no.7, Jumlah backlink = 390,625
Posisi no.6, Jumlah backlink = 1,953,125
Posisi no.5, Jumlah backlink = 9,765,625
Posisi no.4, Jumlah backlink = 48,828,125
Posisi no.3, Jumlah backlink = 244,140,625
Posisi no.2, Jumlah backlink = 1,220,703,125
Posisi no.1, Jumlah backlink = 6,103,515,62

YA LEBIH DARI 6 JUTA BACKLINK !!!

Bayangkan jika ini boleh berjalan dengan sempurna maka anda akan mendapatkan backlink maksimum 6,103,515,62 dari berbagai blog yang anda tidak akan pernah membayangkan sebelumnya.Jika ada pengunjung ke blog anda dari Link List yang disebutkan di atas maka anda akan secara automatik mendapatkan lalu lintas ke web / blog anda juga.

Ingat! Aturan permainan,link blog anda harus mulai dari urutan (No.15), sehingga hasil anda dapat Maksimum backlink. Jangan salahkan saya jika anda tidak mengikuti formula ini dengan betul dan link anda tiba-tiba berada di urutan No.1 dan menghilang di daftar link. Jadi mulai urutan adalah di bahagian bawah (No.15).

OK..SELAMAT MENCUBA..SEMOGA SAMA-SAMA BERJAYA.

hihik thx to MYTRUELIFE 


...............
Read More ->>

Wednesday, January 27, 2010

PAKEJ SCORE A~CUKUP MURAH~

Posted by sakura ilz at 11:50 PM 0 comments Links to this post
Harga Pakej Program Score A

Harga RM596 Cukup Murah


- Pakej 6 bulan, 2 anak belajar bersama = RM596
- Purata Kos = RM49 sebulan
- Purata RM1.60 sehari, ibarat secawan kopi-O
- Semua subjek, semua ciri belajar
- Contoh untuk UPSR, 5 Subjek = Purata setiap subjek cuma RM9.90 sebulan...
- PMR, 7 subjek = Purata setiap subjek cuma RM7.00 sebulan

SILIBUS 

Meliputi 100% sukatan mata pelajaran dan silibus TERKINI Kementerian Pendidikan Malaysia
Mengandungi lebih 250,000 bank soalan yang berkualiti dan sentiasa dikemaskini
Digubal oleh guru-guru pakar mata pelajaran dan penggubal kertas soalan.

Sekolah Rendah (Tahun 1-6) 

Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik (Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina)
Sains (Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina)
Bahasa Cina

Sekolah Menengah (Tingkatan 1-3) 

Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Matematik (Bahasa Inggeris)
Sains (Bahasa Inggeris)
Bahasa Cina
Sejarah
Geografi

Tingkatan 4 dan 5 – Pelancaran pada 15-Ogos-2009. 

Kesusasteraan:

Bahasa Inggeris
Matematik
Sejarah
Sains
Perdagangan
Prinsip Akaun
Ekonomi Asas

Sains:

Bahasa Inggeris
Matematik
Sejarah
Fizik
Kimia
Biologi

JIKA BERMINAT UNTUK MENDENGAR REVIEW PADA SABTU INI SILA SMS OR CALL 0132083267
Read More ->>

Friday, January 15, 2010

KARANGAN YANG AKU X PAHAM

Posted by sakura ilz at 5:32 PM 8 comments Links to this post
KARANGAN YG AKU BACA PUN X BERAPA PAHAM HAHAHA





Read More ->>

Thursday, January 14, 2010

RENUNG RENUNGKAN LAH

Posted by sakura ilz at 7:06 PM 3 comments Links to this post

LINDA DELGADO, seorang anggota polis berpangkat Sarjan di Arizona, Amerika Syarikat. Beliau menerima hidayah Allah dan memeluk agama Islamketika dunia digegarkan dengan isu keganasan. Ikuti kisah beliau bagaimana belia memeluk agama Islam dan suka duka pengalaman beliau.

LIMA tahun yang lalu, usia saya 52 tahun dan merupakan seorang Kristian. Saya bukannya ahli pada mana-mana gereja, tapi sepanjang hidup, saya sentiasa mencari kebenaran. Saya menghadiri banyak gereja dan belajar daripada guru-guru mereka. Semuanya tidak lengkap dan saya menyadari tiada apa yang benar melainkan Allah. Sejak usia saya 9 tahun saya membaca Injil setiap hari. Tidak dapat dikatakan, sejak sekian tahun lamanya, kerap kali saya mencari kebenaran yang hakiki.

Bertahun-tahun lamanya sepanjang pencarian saya untuk kebenaran, saya mempelajari beberapa ajaran agama. Lebih setahun lamanya saya belajar dua kali seminggu bersama seorang paderi Katolik, tapi tidak boleh menerima kepercayaan Katolik. Kemudian selama setahun saya mempelajari Kesaksian Jehovah dan juga tidak dapat menerima kepercayaan mereka. Saya menghabiskan masa hampir dua tahun bersama Mormon dan masih tidak menjumpai kebenaran. Saya pergi ke beberapa gereja Protestan, sesetengahnya selama beberapa bulan, cuba mencari jawapan pada persoalan saya.

Hati saya mengatakan Jesus bukannya Tuhan tapi adalah merupakan Nabi. Hati saya mengatakan Adam dan Hawa bertanggungjawab atas dosa mereka, bukan saya. Hati saya mengatakan saya mesti menyembah Tuhan dan tiada yang lain. Perasaan saya mengatakan saya bertanggungjawab atas usaha baik dan jahat saya dan Tuhan sesekali tidak akan menjelma menjadi manusia untuk memberitahu bukan saya yang dipertanggungjawabkan. Dia tidak perlu hidup dan mati sebagai manusia, kerana Dia ialah Tuhan.

Begitulah kedudukan saya, penuh persoalan dan memohon doa kepada Tuhan untuk pertolongan. Saya begitu takut menghadapi maut tanpa mengetahui kebenaran. Saya berdoa dan terus berdoa.

Saya menerima jawapan daripada paderi-paderi dan mubaligh-mubaligh mengatakan, “Ini ialah satu misteri”.

Saya merasakan Tuhan mahukan manusia masuk ke syurga jadi Dia tidak akan menjadikan ianya satu misteri untuk pergi ke sana, bagaimana untuk menguruskan kehidupan ini, dan bagaimana untuk mengenali Dia. Saya tahu hati saya menyatakan iaitu apa yang saya dengar selama ini tidak benar. Saya tinggal di Arizona, Amerika Syarikat dan pada usia 52 tahun belum pernah bercakap dengan orang Islam. Saya seperti kebanyakan orang Barat, telah membaca banyak melalui media mengenai Islam sebagai agama fanatik dan teroris, jadi saya tidak pernah mengkaji apa-apa buku atau maklumat mengenai Islam. Saya tidak tahu apa-apa mengenai agama tersebut.



PENEMUAN SAYA

Empat tahun yang lalu, saya bersara setelah berkhidmat selama 24 tahun sebagai pegawai polis. Suami saya juga pesara polis. Setahun sebelum kami bersara, saya merupakan seorang sarjan polis dan penyelia. Anggota polis seluruh dunia mempunyai ikatan yang sama, kita panggil sebagai Persaudaraan Penguatkuasa Undang-Undang. Kita sentiasa membantu antara satu sama lain tidak kira polis dari jabatan mana atau negara mana sekalipun.

Tahun tersebut saya menerima satu risalah yang memerlukan bantuan daripada sekumpulan anggota polis dari Arab Saudi yang datang ke Amerika Syarikat untuk belajar bahasa Inggeris di universiti berdekatan dan mengadakan latihan di akademi polis di bandar tempat tinggal saya. Anggota polis dari Arab ini sedang mencari rumah untuk mereka tinggal bersama keluarga angkat bertujuan untuk mereka mempelajari budaya Amerika dan mempraktikkan bahasa Inggeris yang mereka pelajari.

Anak lelaki saya membesarkan cucu perempuan saya sebagai bapa tunggal. Saya membantunya mencari rumah berhampiran rumah kami agar kami dapat menjaga cucu. Saya berbincang dengan suami saya dan kami bersetuju ada baiknya kita membantu anggota polis tadi. Ianya juga merupakan satu peluang untuk cucu saya mempelajari mengenai orang daripada negara lain. Saya diberitahu anak-anak muda tadi beragama Islam dan saya begitu tertanya-tanya.

Seorang jurubahasa dari Arizona State University membawa seorang pemuda Arab bernama Abdul untuk bertemu dengan kami. Kami menunjukkan kepada pemuda tadi bilik tidur dan bilik mandi yang dia akan guna apabila tinggal bersama kami. Saya terus sukakan Abdul. Perwatakannya yang baik dan menghormati orang memikat hati kami!

Kemudian Fahd dibawa ke rumah kami. Dia lebih muda dan pemalu, tapi seorang anak muda yang ceria. Saya menjadi tutor mereka dan kami berkongsi banyak pengalaman kerja kepolisian, mengenai Amerika Syarikat dan Arab Saudi, Islam dan lain-lain. Saya memerhatikan bagaimana mereka saling bantu membantu antara satu sama lain dan juga 16 anggota polis Arab Saudi yang lain yang datang mempelajari bahasa Inggeris.

Sepanjang tahun mereka di sini, saya menghormati Fahd dan Abdul yang tidak membiarkan budaya Amerika mempengaruhi mereka. Mereka ke masjid setiap hari Jumaat, menunaikan solat pada setiap waktu walaupun mereka keletihan, dan sentiasa berhati-hati apa yang mereka makan dan seterusnya. Mereka menunjukkan kepada saya masakan tradisional mereka dan mereka membawa saya ke pasar dan restoran Arab. Mereka begitu baik dengan cucu saya. Mereka sentiasa memberi cucu saya hadiah, berjenaka dan bersahabat. Mereka melayan saya dan suami saya dengan penuh hormat. Setiap hari mereka akan bertanya sekiranya mereka perlu membantu saya membeli barangan di pasar sebelum mereka pergi belajar bersama anggota polis Arab yang lain. Saya mengajar mereka bagaimana menggunakan komputer, dan saya melanggani akhbar Arab online dan mula membuat carian di internet untuk mempelajari lebih mendalam mengenai mereka, budaya mereka dan agama mereka. Saya tidak mahu melakukan perkara yang boleh menyinggung perasaan mereka.

Satu hari, saya menanyakan mereka jika mereka ada Quran lebih. Saya hendak membaca apa yang diperkatakan didalamnya. Mereka membuat permohonan daripada kedutaan mereka di Washington DC dan mendapatkan saya Quran terjemahan bahasa Inggeris, kaset-kaset dan risalah-risalah. Atas kehendak saya, kami mula berbincang mengenai Islam (mereka terpaksa bercakap bahasa Inggeris dan ini menjadi fokus sessi pembelajaran).

Saya mula menyayangi anak muda ini, dan mereka memberitahu saya bahawa sayalah orang bukan Islam yang pertama mereka mengajarkan Islam!

Setelah setahun, mereka menamatkan pengajian mereka serta latihan di akademi polis. Saya telah dapat membantu mereka dalam pengajian kepolisian, kerana saya pernah menjadi jurulatih polis. Saya mengajak ramai kawan-kawan polis mereka ke rumah saya untuk menyiapkan projek universiti dan mempraktikkan bahasa Inggeris. Seorang daripada mereka membawa isteri ke Amerika, dan saya diajak ke rumah mereka. Mereka begitu baik dan saya berbicara dengan isterinya mengenai pakaian Islam, wudhu dan perkara lain.

Seminggu sebelum “anak-anak angkat” saya pulang ke Arab Saudi, saya merancang untuk mengadakan jamuan makan malam dengan hidangan tradisional mereka (saya membeli separuh daripadanya kerana tidak tahu memasaknya). Saya membeli hijab dan baya (gaun panjang). Saya hendak mereka pulang mengingati saya memakai pakaian wanita Islam yang sempurna.



MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH

Sebelum kami mula hendak makan, saya mengucapkan dua kalimah syahadah. Anak-anak muda tadi menangis dan ketawa dan ia sungguh istimewa sekali. Saya percaya dalam hati saya, Allah telah menghantar anak-anak muda ini sebagai membalas jawapan saya dalam doa-doa saya selama ini. Saya percaya Allah telah memilih saya untuk melihat kebenaran pada cahaya Islam. Saya percaya Allah telah menghantar Islam ke pintu rumah saya. Saya memuji-Nya atas sifat keampunan, penyayang dan pengasih-Nya kepada saya.



PENGEMBARAAN SAYA DALAM ISLAM

Anak-anak angkat Arab saya pulang ke kampung halaman mereka seminggu selepas saya memeluk agama Islam. Saya amat rindukan mereka, tapi masih terasa gembira. Saya telah menghadiri masjid berdekatan tempat tinggal saya sebaik sahaja saya memeluk agama Islam dan mendaftarkan diri saya sebagai seorang Islam. Saya menjangkakan sambutan yang baik daripada masyarakat Islam tempatan. Saya menyangka semua orang Islam adalah seperti anak-anak angkat saya yang telah bersama saya setahun yang lalu. Keluarga saya masih dalam keadaan terperanjat! Mereka menyangka saya akan berpegang pada agama baru ini hanya untuk sementara waktu, menjadi tidak ketentuan, dan beralih ke agama lain, seperti mana yang saya lakukan sebelum ini. Mereka begitu hairan dengan perubahan pada kehidupan harian saya. Suami saya seorang yang serba boleh, jadi dia membeli makanan halal apabila saya katakan kita akan makan makanan halal dan menjauhkan makanan haram, dia setuju.

Perubahan seterusnya ialah mengalihkan semua gambar manusia dan gambar haiwan daripada semua bilik di rumah kami. Satu hari apabila suami saya pulang kerja dia mendapati gambar-gambar yang digantung di dinding sebelum ini, telah disusun dalam album. Dia hanya melihat tanpa sebarang komen. Seterusnya saya menulis surat pada keluarga saya yang bukan Islam dan memberitahu mereka keadaan saya dan menjelaskan bagaimana ianya tidak akan mengubah hubungan kekeluargaan. Saya menerangkan sedikit asas Islam. Keluarga saya tetap dengan pendirian mereka, dan saya meneruskan usaha belajar sembahyang dan membaca Quran. Saya menjadi aktif dalam kumpulan wanita Islam melalui internet dan ini memudahkan pembelajaran saya.

Saya juga menghadiri kelas asas Islam di masjid apabila saya tidak bekerja. Saya masih seorang sarjan polis ketika itu dan ianya adalah sukar – sebenarya mustahil untuk bertudung. Ini begitu menggusarkan saya dan amat saya bimbang. Hanya lapan bulan lagi dan saya boleh bersara, jadi saya membuat permohonan, lalu dibenarkan untuk bekerja tiga hari seminggu untuk saya membuat perancangan dan projek penyelidikan.

Enam bulan berlalu, muslimah di masjid tidak begitu mengendahkan saya. Saya merasa kecewa. Saya terasa seperti orang luar. Saya jadi keliru. Saya cuba bergiat aktif dalam komuniti bersama segelintir muslimah yang baik dengan saya. Saya tercari-cari mereka yang baik hati, setia kawan dan sikap yang baik yang ditelah ditunjukkan oleh anak-anak muda polis Arab pada setiap hari.

Saya melakukan banyak kesilapan di masjid, seperti bercakap di tempat sembahyang. Saya pergi ke majlis komuniti dan makan dengan menggunakan tangan kiri; saya menggunakan ‘nail polish’ dan telah dimarahi. Saya mengambil wudhu dengan cara yang salah dan dipandang serong. Saya menjadi lemah semangat.

Pada satu hari saya menerima bungkusan daripada kawan muslimah saya yang saya kenal melalui internet. Dalam bungkunsan tersebut terdapat beberapa abayas, hijabs, stokin sutera dan sekeping nota yang mengalu-alukan kemasukan saya ke dalam agama Islam. Wanita ini daripada Kuwait. Seterusnya seorang muslimah yang baik hati mengirimkan telekung dan sejadah yang dia buat sendiri. Wanita baik ini tinggal di Arab Saudi.

Saya menerima e-mel yang saya sentiasa ingat apabila saya terasa seperti orang asing. Nota dalam e-mel tersebut berbunyi: “Saya merasa gembira anda memeluk agama Islam, sebelum saya menemui ramai orang Islam”. Ini bukanlah penghinaan. Ianya adalah peringatan iaitu Islam itu sempurna dan kita sebenarnya orang Islam yang tidak sempurna. Sepertimana diri saya sendiri yang mempunyai kelemahan, begitulah juga saudara-saudara Islam saya yang lain.

Saya juga mula memahami apa yang saya percaya sebagai anugerah Allah pada umat Islam: iaitu persaudaraan dalam Islam.

Empat tahun berlalu, kehidupan saya berubah dengan begitu ketara. Keluarga saya telah menerima dengan rasa baik dan toleran yang saya adalah seorang Islam dan akan sentiasa berada dalam keIslaman. Segala puji bagi Allah yang telah menguji saya yang memeluk Islam dan berhadapan dengan keluarga yang berusaha untuk mengeluarkan saya daripada Islam.

Beransur-ansur, saya mendapat kawan setempat dan melalui ruangan siber, ramai kawan-kawan muslimah saya telah menjadi keluarga Islam saya yang membantu, mengasihi dan menjalinkan persahabatan. Penghujung tahun pertama saya memeluk Islam, saya telah jatuh sakit dengan penyakit yang membahayakan. Saya berpegang teguh pada tali Islam dan bersyukur dengan pemberian teh biji hitam dan air zam-zam serta doa daripada sahabat saya serata dunia.

Setelah keadaan kesihatan saya bertambah teruk saya menjadi lemah. Saya terpaksa memberhentikan kerja komuniti dan terpisah daripada komuniti Islam setempat. Saya berusaha keras dalam solat saya, menghadapi kesukaran untuk menyebut perkataan Arab, tapi tidak pernah putus asa. Guru yang mengajar Islam membuat beberapa kaset, dan sahabat saya membawanya ke rumah saya. Setelah dua tahun, saya telah belajar empat surah daripada Quran. Ini mungkin nampak sedikit pada kebanyakan orang Islam, tapi untuk saya ianya adalah suatu pencapaian yang besar. Saya belajar memahami ayat-ayat yang diucapkan didalam solat, perjuangan selama dua tahun.

Tahun ketiga keIslaman saya, saya terkena serangan sakit jantung dan terpaksa melalui pembedahan jantung. Ianya waktu yang begitu sedih untuk saya, kerana saya tahu saya tidak akan dapat menyentuh dahi saya ke lantai ketika solat, tapi akan selamanya terpaksa duduk atas kerusi untuk menunaikan solat. Pada masa inilah saya memahami kemudahan yang Allah berikan dalam ibadah. Bersembahyang secara duduk di atas kerusi adalah dibolehkan; tidak berpuasa apabila keuzuran adalah dibolehkan. Saya tidak merasakan keIslaman saya kurang apabila saya melakukannya dalam keadaan yang demikian.

Setelah menziarahi beberapa buah masjid, ianya adalah seperti Mini Bangsa-Bangsa Bersatu, saya dapat melihat beberapa kumpulan kecil di masjid yang terhasil mengikut bahasa dan budaya bukannya disebabkan oleh suka atau tidak suka pada seseorang. Saya merasa senang walaupun terdapat banyak perbezaan, saya sentiasa boleh mendapatkan ucapan “Assalamualaikum” dan senyuman.

Kemudian, saya mula berkenalan dengan mereka yang memeluk Islam seperti saya. Terdapat banyak persamaan antara kita – kami menghadapi ujian yang sama, seperti ahli keluarga yang bukan Islam, kesukaran menyebut perkataan Arab, terasa kesunyian pada hari perayaan Islam, dan tidak mempunyai ahli keluarga untuk berbuka pada bulan Ramadhan. Adakalanya keIslaman kami akan mengakibatkan sahabat lama kita yang tidak boleh menerima perubahan pada diri kita, atau disebabkan oleh aktiviti yang kita tidak dapat bersama dengan mereka yang bukan Islam seperti menari serta pergaulan bebas lelaki dan perempuan.

Apabila saya tidak berupaya melakukan khidmat komuniti, saya berusaha dengan cara lain untuk kebaikan komuniti Islam. Saya berterusan memohon pertolongan Allah dalam hal ini.

Pada satu hari, cucu saya mencadangkan agar saya menulis buku mengenai anak-anak angkat saya daripada Arab Saudi, Islam dan pengalaman keluarga saya dengan Islam. Saya membuat keputusan untuk menulis buku dan termasuk juga cerita mengenai sekumpulan gadis, Islam dan bukan Islam. Cerita tersebut termasuklah masalah yang dihadapai oleh anak gadis di sekolah dan di rumah dan saya akan menggunakan pengetahuan saya dalam Islam sebagai panduan untuk karektor dalam buku tersebut. Saya mula menulis beberapa siri buku yang dipanggil “Islamic Rose Books”. Saya membentuk kumpulan penulis wanita Muslim dan penulis aspirasi dan seterusnya terhasillah persatuan Islamic Writers Alliance (Perikatan Penulis Islam). Perikatan ini ialah organisasi antarabangsa yang memberi sokongan untuk penulis wanita Islam dan penulis aspirasi. Matlamat utama kami ialah untuk mempromosi hasil kerja kami kepada para pembaca dan penerbit.

Saya juga membuat keputusan untuk membantu dua Tabung Makanan Islam dengan cara membantu mereka membuat pangkalan data yang digunakan untuk tujuan inventori, pelanggan, dan untuk menghasilkan lapuran yang diperlukan untuk tujuan penajaan serta pembiayaan. Saya juga membuat keputusan iaitu saya akan membelanjakan sebahagian besar keuntungan hasil jualan buku tersebut untuk membeli buku dan ditempatkan di perpustakaan kanak-kanak. Saya dapati banyak perpustakaan yang mempunyai banyak ruangan kosong ditempat buku kanak-kanak Islam.

Banyak lagi yang saya perlu pelajari mengenai Islam. Saya tidak pernah jemu membaca Quran dan saya gemar membaca kisah-kisah mengenai tokoh-tokoh Islam yang unggul. Apabila saya merasa ragu-ragu dalam sesuatu perkara, saya akan merujuk pada sunnah Rasul s.a.w. Saya akan melihat bagaimana Baginda saw akan bertindak dalam sesuatu situasi dan saya akan menjadikannya sebagai panduan.

Pengembaraan saya dalam Islam akan berterusan, dan saya sentiasa mengharapkan pengalaman-pengalaman baru. Saya bersyukur kepada Allah atas sifat keampunan-Nya dan sifat penyayang-Nya




Read More ->>

Tuesday, January 12, 2010

Download - Quran Flash with Tajwid

Posted by sakura ilz at 5:26 AM 1 comments Links to this post

Quran Tajweed Flash is an offline Mushaf created in Flash. It has the following features:

1) A realistic feeling of turning the pages accompanied by sounds to emulate the real life experience of turning a page

2) Navigation features including turning 10 pages backward or 10 pages forward and navigating to the page number

3) Navigation by Juz’ number and Surat name

4) Tajweed marks for correct recitation

5) Ability to navigate using the keyboard as well as the mouse


Download Link : Quran Flash

Read More ->>
 

INI VILLA SAYA Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez